Anna Kuroda is a dancer and choreographer from Japan based in Yokohama, Japan and on Darug land (Western Sydney, Australia). Her movement practice focuses on sensitivity to internal and external air flow around the body, sharpness, fragility and unique rhythm. She aspires to make work where, through focus and technical skill, the dancer’s body is, in a way, unseen; leaving cells and memories.
Kuroda completed a Bachelor of Movement Science at the Japan Women’s College of Physical Education before continuing body work training at the Salzburg Experimental Academy of Dance, Austria.
In 2016 she was one of 6 finalists for the Toyota Choreography Award, Japan. She is Associate Artist at Seet Dance. Sydney Opera House’s Creative Leadership In Learning Artist in 2021. Western Sydney Parkland Accelerator.
Kuroda has worked with Nibroll, Ong Keng Sen, KENTARO!!, Maki Tabata, Ko Murobushi, Phillip Adams Ballet Lab, Brook Andrew, Sioned Huws, Reina Kimura, Heather B Swann and Charemaine Seet.
She is a performer and stand in/pic double for Li (Fala Chen) in Marvel Studios’ Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021) and stand in/pic double for Mantis (Pom Klementief) in Thor: Love and Thunder (2022).
Anna Kuroda’s movement, which is ‘perceivable but difficult to capture in form’, clearly resonates with fragmented sounds and images. In other words, her work is meticulously constructed, but it is positioned at a sensory level without flowing into conceptual or theatrical ‘explanations’. Actually, there are few people who make such ‘dance works’.
– Daisuke Muto, dance Critic and Professor, Department of Aesthetics and Art History, Gunma Prefectural Women’s University – For window
Further information about her work can be found at annakuroda.com
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黒田杏菜、 ダンサー・振付家 。2022年より横浜とダラグランド(西シドニー)を拠点に活動する。日本女子体育大学舞踊学専攻を卒業後、Salzburg Experimental Academy of Danceにてダンスを学ぶ。
身体が目に見える形を越え、存在と記憶を知覚できる振付を探求する。Murasaki Penguinの作品では舞台美術、展示、音楽、衣裳の創作も行う。
2016年トヨタコレオグラフィーアワードファイナリスト。Seet Danceアソシエイトアーティスト。シドニーオペラハウスの教育事業CLILアーティスト。西シドニー州立公園(Western Sydney Parkland)の開発に関わる。
過去にニブロール、オンケンセン、KENTARO!!、田畑真希、室伏鴻、フィリップアダムス、ブルックアンドリュー、ショーネッドヒューズ、木村玲奈、ヘザー・B・スワン、シャーメインシートの作品に出演又は創作に携わる。
マーベル・スタジオ 映画「シャン・チー/テン・リングスの伝説」(2021) 出演、リー(ファラチェン)ダブル。「ソー:ラブアンドサンダー」(2022)マンティス(ポムクレメンティエフ)ダブル。
「知覚できるのに形としては捉えづらい」黒田杏菜の動きの感じは、断片化した音や映像ともはっきり共鳴している。つまり作品としても綿密に構築されているのだけど、コンセプチュアルないし演劇的な「説明」に流れずあくまで感覚レベルに定位している。こういう「ダンス作品」を作る人は実は少ない。
ー武藤大祐、ダンス批評家、群馬県立女子大学文学部美学美術史学科准教授ー作品Window
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